• تاریخ انتشار : دوشنبه 1 ژانویه 2024 - 13:37
  • کد خبر : 1139
  • چاپ خبر
مصاحبه

شغل خبرنگاری در ظاهر آسان ولی سخت

به سراغ خبرنگار پرتلاش و زحمتکش بم که در چند حوزه خبری فعالیت دارد رفتیم تا با طرح چند سئوال با وی آشنا شویم. گفتگوی ما را با زهرا دهقان زاده از خبرنگاران با سابقه شهرستان بم که با داشتن روحیه تعادل و فعالیت های متعددش در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی برای اهالی

به سراغ خبرنگار پرتلاش و زحمتکش بم که در چند حوزه خبری فعالیت دارد رفتیم تا با طرح چند سئوال با وی آشنا شویم.
گفتگوی ما را با زهرا دهقان زاده از خبرنگاران با سابقه شهرستان بم که با داشتن روحیه تعادل و فعالیت های متعددش در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی برای اهالی شهرستان بم چهره ای شناخته شده است بخوانید
در ابتدا یک معرفی از خود داشته باشید تا خواننده‌های ما با شما بیشتر آشنا شوند
زهرا دهقان زاده هستم، متولد ١٣٥٥ حدود ۱۵ سال قبل یعنی سال های۸۵ کار خودم را با روزنامه محلی ندای بم به مدیر مسیولی آقای فتح الله اسدی در بم شروع کردم
چه شد که خبرنگار شدید؟
علاقه زیاد به خبر، رسانه، خبرنویسی و ثبت وقایع باعث شد به شغل خبرنگاری که در ظاهر آسان ولی سخت است روی آوردم.
خاطره‌ای از روزهای آغازین خبرنگاری‌ اگر دارید بیان کنید؟
یک هفته از کار خبرم نگذشته بود که معاون وزیر بازرگانی به بم سفر داشت و باید بعنوان خبرنگار با معاون وزیر مصاحبه انجام می دادم بنده که اول کار تقریباً باید تمام جوانب مصاحبه را در نظر می گرفتم خیلی محتاط جلو رفتم با عذر خواهی از ایشون خواستم تا مصاحبه خدمتشان باشیم قبل از هر چیز خودش را به اسم مهدی غضنفری معرفی کرده وبعد به سراغ سوالات بعدی رفتم واین شد که دگه ترس از کارم نداشته باشم .
از نگاه شما، مشخصه های حرفه خبرنگاری و شیوه تبیین و شناساندن آن در میان اقشار مختلف مردم چیست؟ این حرفه در کنار زیبایی هایی که دارد همواره با سختی ها و مشکلاتی همراه است تا جایی که بسیاری، خبرنگاری را جزو ١٠ شغل سخت و پرخطر دنیا به شمار می آورند.
یک خبرنگار به واسطه عشق وعلاقه ای که به حرفه خبرنگاری دارد تلاش می کند جامعه را با واقعیت ها آشنا سازد و مشکلات و کاستی های جامعه را به موقع و به درستی به مسئولان برساند. یک خبرنگار متعهد هیچگاه درمقابل مشکلات جامعه  بی تفاوت نیست و بسیاری از منافع جامعه را بر منافع شخصی خویش ترجیح می دهد.
رعایت اخلاق حرفه ای، امانت داری، بیان حقایق، شجاعت و جسارت از جمله شاخصه های کار خبرنگاری است که به واسطه آنها خبرنگاران در راه ارتقای سطح فرهنگی جامعه قدم بر می دارند. باید گفت عملکرد خوب یک خبرنگار در عرصه اطلاع رسانی، پیشرفت، عمران و آبادانی و ارتقای سطح فکری جامعه را به همراه دارد و اگر خبرنگاران بتوانند افکارعمومی جامعه را تحت تاثیر فعالیت های سازنده خود قرار دهند بدون تردید اقشار مختلف مردم تمایل بیشتری برای آشنایی با این حرفه شیرین و سخت خواهند داشت.
نقش و جایگاه خبرنگاری در توسعه فرهنگی جامعه چیست؟
توسعه فرهنگی بدون خبر و اطلاع رسانی تخقق یافتنی نخواهد بود زیرا خبر است که می تواند یک جامعه را در ابعاد مختلف پویا و زنده نگه دارد. خبر رسانی و آگاهی بخشی از رسالت های بزرگ کار خبرنگاری است که موجب بالا رفتن درک جامعه از مسایل مختلف می شود. بدون تردید جامعه ای که خبر و آگاهی در آن جایگاهی نداشته باشد نمی تواند درک مناسبی از واقعیت ها و مسایل موجود داشته باشد.
خبررسانی و اطلاع رسانی موجب می شود تا تحولات فرهنگی و اجتماعی در بخش های مختلف در یک جامعه رقم بخورد و اگر این امر نادیده گرفته شود جامعه در ابعاد مختلف فرهنگی به بن بست خواهد رسید. این در حالی است که رشد فکری مردم یک جامعه از طریق آگاهی بخشی و خبر رسانی امکان پذیر است که این امر وجود کار خبرنگاری را در ترویج و توسعه فرهنگی ضروری نشان می دهد.
بنظر شما چرا شهروندان شهرستان بم نسبت به مطالعه نشریات کم توجه هستند؟
توسعه فضاهای مجازی، دسترسی آسان به فضاهای مجازی و اینترنت، تنوع در این فضاها ، مطالب کلیشه ای در نشریات، عدم توجه به سلیقه مخاطبین، هزینه خرید نشریات، پایین بودن سطح کیفی مطالب برخی از نشریات، عدم جذب اعتماد مخاطبین ومخاطبین و…  آیا ماهیت حرفه خبرنگاری، ویژگی ها و اهمیت آن برای مردم و مسئولان به اندازه کافی شناخته شده است؟ متاسفانه عدم آگاهی بسیاری از افراد با حرفه و رسالت خبرنگاری موجب شده تا بسیاری از تلاش های خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی که شکوفایی و توسعه جامعه را به دنبال دارد، نادیده گرفته شود.
البته برخی از مسوولان توجه و احترام خوبی برای کار خبرنگاران قائل هستند به عنوان مثال فرماندار محترم شهرستان ، امام جمعه معزز و برخی ارگان های دیگر در دوره کنونی در عمل توجه و همکاری خوبی با قشر خبرنگار نشان می دهند اما برخی که حتی مرتبط با خبرنگار هم هستند توجه که ندارند برخی اوقات بی احترامی نیز توسط آن ها صورت می گیرد.
گفتید با اینکه توجهات خوبی از سوی برخی مسئولان نسبت به فعالیت های رسانه ای انجام می شود ، اما بازهم آنچنان که باید و شاید اهمیت وارزش های این حرفه برای برخی مردم و مسئولان شناخته شده نیست ، ممکن است در این زمینه توضیح بیشتری بدهید؟
منظورم این است که هنوز عده ای کار رسانه ای را به طور کامل قبول ندارند. یعنی این را به طور کامل نپذیرفته اند که کار رسانه ای باید هم نکات خوب و مثبت موجود در جامعه را نشان  دهد و هم نقاط منفی را . حال آنکه از دیدگاه بنده رسانه ها به ویژه باید در انعکاس حرف دل مردم و انتقادات و پیشنهادات آنها حضور پررنگی داشته باشند.
چون هریک ازمسئولان برای خود تریبونی دارند که حرف ها ودیدگاه هایشان را اعلام کنند وعملکردشان را توضیح دهند ، اما مردم تریبون خاصی ندارند و لذا فقط از رسانه ها انتظار همکاری دارند. در چنین مواقعی لازم است وقتی رسانه ها انتقادات مردم را انعکاس می دهند، مسئولان رنجیده خاطر نشوند و قبول کنند که این جزء ماهیت کار یک رسانه سالم است.
به عنوان یک خبرنگار برای جوانانی که به تازگی قصد ورود به این حرفه را دارند چه توصیه ای دارید؟
خبرنگاری یعنی عشق، صبر، جسارت، تحمل و…بنابراین به همه جوانانی که قصد دارند وارد این عرصه شوند توصیه می کنم که اگر به فعالیت های خبری و اطلاع رسانی در بخش های مختلف سیاسی، اجتماعی و…علاقه دارند حتما با مهارت های کار خبرنگاری آشنا شوند و مهارت های گفتاری و نوشتاری را در خود تقویت کنند. همچنین توصیه می کنم تا جوانان فرهنگ مطالعه را در خود تقویت و با تحصیل در رشته های متناسب در عرصه خبرنگاری گام بگذارند.
شما هم اکنون به عنوان یکی از موفق ترین خبرنگاران شهرستان بم و شهرستان های شرقی استان کرمان مطرح هستید که در عین حال ازپیشکسوتان عرصه فرهنگ این شهر نیز محسوب می شوید . لطفاً بفرمایید به نظر خودتان رمز این موفقیت چیست؟
اگر توانسته باشم به موفقیتی در کار خبری و فرهنگی دست یابم ، رمز آن را در تحقق سه شرط در وجود خود می دانم : ۱- انگیزه و علاقه ، ۲-آموزش ۳- تجربه ضمناً بنده به کار خبرنگاری به عنوان یک نوع عبادت نگاه می کنم ومعتقدم حتی به جاست اگر خبرنگار با وضو و نیت عبادت در سرکار خود حاضر شود. چرا که رسالت آگاهی بخشی به جامعه وظیفه ای خطیر و مقدس است
وضعیت شهرستان بم به لحاظ انجام کارهای خبری و رسانه ای نسبت به دیگر شهرستان های استان چگونه است؟  
شهرستان بم و به خصوص شرق استان کرمان نسبت به دیگر شهرستان های استان به طور کلی از وضعیت خوبی برخوردار نیست . نشریات مکتوب در بم به تعداد انگشتان یک دست هم نمی شود و هنوز از بابت نشریات کاغذی در بم جای کار زیادی وجود دارد لذا دراین زمینه به نظر بنده باید مسوولان فرهنگی و سیاسی شهرستان از نشریات محلی حمایت های لازم را به عمل آورند تا افرادی که علاقه به کار روزنامه نگاری دارند بتوانند وارد این عرصه شوند.
همین تعداد نشریه دارای مجوزی که در حال فعالیت و انتشار هستند نیز گاها با مشکلاتی مواجه می شوند که حتی امکان چاپ هم ندارند و تنها به دلیل علاقه به این کار و حرفه فعلا با سختی و مشکلات به کارشان ادامه می دهند.
با چه رسانه هایی کار میکنید؟
درحال حاضر در خبرگزاری ایسنا و روزنامه کشوری ایران فعالیت دارم وکانال خبری روزنامه کشوری ایران مربوط به خبرهای چهار شهرستان شرقی(بم، نرماشیر، فهرج و ریگان)@iran_shargh_ostanekerman در فضای مجازی دارم.
و حرف پایانی شما با مخاطبین این مطلب چیست؟
در پایان از همه مسوولان فرهنگی شهرستان بم به خصوص شهرستان های شرقی استان کرمان درخواست می کنم از رسانه های سالم و اثرگذار منطقه حمایت بیشتری به عمل آورند و برای فعالیت های رسانه ای ارزش بیشتری قائل شوند چرا که فعالیت رسانه های گروهی اگر به صورت سالمی انجام شود ، به شدت در توسعه و پیشرفت اجتماعی موثر است.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 5 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.